wtorek, 10 października 2017

Problemy adaptacyjne dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Problemy dzieci, choroby jakie przechodzą, konflikty, które się w nich aktywują mogą pochodzić i być wynikiem ich własnych konfliktów ale nie tylko. Wśród źródeł problemów dotykających dzieci możemy wyliczyć także: konflikty mające swoje podłoże w okresie tzw. Projekt/Cel, na który składa się czas 9 miesięcy przed poczeciem dziecka, 9 miesięcy ciąży oraz pierwszy rok życia dziecka, czyli łącznie okres 30 miesięcy. Zdarzenia i emocje, których doświadczali rodzice lub jedno z nich w tym okresie mogły wpłynąć na życie tego dziecka i nieświadomie przez niego przyjęty cel. Cel, który determinuje zachowanie dziecka w jego dalszym życiu.
Kolejnym źródłem moga być problemy emocjonalne rodziców. Wtedy stres, jaki przeżywają może zostać podświadomie "przejęty" przez dziecko.
Ostatnim źródłem sa przekazy transgeneracyjne, czyli trudne i ciężkie a czasem nawet traumatyzujące wydarzenia, jakich doświadczyła nasza rodzina w poprzednich pokoleniach.
Niedawno rozpoczął się kolejny rok szkolny. Niektóre z naszych pociech poszły po raz pierwszy do szkoły lub przedszkola. Dla wielu z nich były to pierwsze doświadczenia związane z regularnym rozstawaniem się z domem, mamą, tatą. Jak przeżyło to Twoje dziecko? Bez problemu zaakceptowało nowe czy nie obyło się bez trudnych rozstań? A może pomimo kilkutygodniowej zaprawy nadal niechętnie przekracza próg sali przedszkolnej lub klasy szkolnej?

Co może być przyczyną trudności w adaptacji szkolnej lub przedszkolnej?

Oczywiście biorę pod uwagę naturalną niechęć do zmian w rozkładzie dnia i ostrożność w manifestowaniu radości z tego, że dziecko już nie będzie z mamą spędzać tak dużej ilości czasu jak dotąd. Niekiedy jednak, to nie o to chodzi. Czasami mamy do czynienia z ogromnym lękiem lub asekuracją przed pójściem do przedszkola czy szkoły, czyli rozstaniem.
Przedszkola najczęściej radzą sobie z trudnością w rozstaniu z mamą radząc przede wszystkim krótkie pożegnania, kategoryczne i stanowcze zachowania rodziców, itd. Nie jestem przekonana... U niektórych dzieci to zadziała, u innych pogłębi traume separacyjną (jeśli taka występuję). Tym bardziej, że jest to bardzo rzadko diagnozowane i pierwsze momenty, kiedy możemy się jej przyjrzeć to właśnie te, w których ma dojść do rozstania. Nierzadko następuje to dopiero w chwili wyjścia dziecka "z domu" . Jak więc sobie radzić?

Można się tym sytuacjom przyjrzeć właśnie z perspektywy konfliktów:
- własnych dziecka
- problemów emocjonalnych rodziców
- okresu Projekt/Cel
- traum transgeneracyjnych.

Uważam, że nierozwiązanie u dziecka problemu związanego z rozstaniem nie załatwi tego, z czym jest faktycznie związany. Owszem, oswoimy go, może nawet przymusimy do nowych warunków i okoliczności, pokażemy konieczność dostosowania się do wymogów systemu, ale nie rozwiążemy tego co najważniejsze - nie dotrzemy do źródła. Nie dziwmy się jednak wtedy, że dziecko w przedszkolu czy szkole często choruje, jest nieakceptowane, prześladowane, itd. Jeśli chcemy żeby rosło w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, poświęćmy trochę czasu i uwagi i prześledźmy czy w jego kontekście nie pojawił się kiedyś incydent związany z rozstaniem: może było oddane do szpitala i przebywało tam dłuższy czas pozostawione bez kontaktu z nami? A może już przy porodzie zostało od nas za szybko lub na zbyt długo oddzielone. A może kiedyś, w historii klanowej miała miejsce sytuacja oddania dziecka lub podrzucania go osobom, które nie sprawowały nad nim opieki w sposób właściwy. Mogło się tak wydarzyć z przymusu: sytuacja ekonomiczna rodziny, która wymagała oddanie dziecka innej rodzinie pod opiekę, może to była potrzeba "za chlebem" i ktoś w efekcie cierpiał w tęsknocie... A może ktoś kiedyś oddał swoje dziecko pod opiekę i wydarzyła sie tragedia? A może... dziecko w efekcie programu Projekt?Cel przyjęło za swoje zadanie pilnowanie jednego z rodziców i po prostu nie może go opuścić? Sytuacji może być wiele... Losy naszych rodzin często były bardzo pogmatwane i zawiłe.. o wielu rzeczach niechętnie się mówi.
Kiedy wiemy, że możemy przyglądnąć się prostym z pozoru sprawom w sposób szerszy, znajdujemy rozwiązania trwalsze i skuteczniejsze a na dodatek nieprzemocowe. Takie dają szansę na lepszy start oraz na lepsze rozwiązania w przyszłości.
Mam w planach webinar: "Dlaczego moje dziecko nie chce chodzić do przedszkola?" Zapraszam serdecznie. Podczas dwugodzinnego spotkania pogłębimy poruszone tu tematy i (mam nadzieję) rzucimy nieco inne światło na temat problemów w adaptacji przedszkolnej i szkolnej.
Informacje i zapisy: Dlaczego moje dziecko nie chce chodzić do przedszkola? Bezpłatny webinar



1 komentarz:

  1. The Casino Poker - NoLimit Bonus
    Play no deposit poker games on 사설 토토 사이트 your mobile or tablet 검증 업체 먹튀 랭크 at 승인전화없는꽁머니사이트 NoLimit 데일리 벳 Casino. Discover why no-limit poker is an excellent way slot 뜻 to test your skills and win real money.

    OdpowiedzUsuń

Kiedy boli kciuk...

Ten post jest dialogiem do wpisu o bolącym kciuku lub raczej o zespole de Quervaina, który opisała Gabrysia Eliasz-Łukasiewicz w swoim ...